Korvaako robotit hoitajan

Olen saanut Ilolansalon aikanani kiertää pari vanhusalan teknologiatapahtumaa. Tuote-esittelijät tarjoavat usein samaa ratkaisua ongemiin; laitetaan kello käteen, joka kertoo mummon sykkeen hoitajalle ja sijainnin tyttärelle. Näistä laitteista on kokemuksia, sekä hyvässä että pahassa. Toisaalta tieto tuo turvaa, toisaalta se luo kysymyksen, pitääkö meidän tietää toisten sijainti kaiken aikaa?
Eettisten kysymysten lisäksi, teknologia tarjoaa käytännön kysymykset. Kauppiaiden ja vanhustyöntekijöiden ajatukset eivät aina kohtaa. Kenkiin laitettavat seurantalaitteet eivät vaatineet kuin päivittäisen kengästä ulos ottamisen ja latausjohtoon kytkemisen. Tämän yksinkertaisen työn muistisairas tekee joka ilta, uskoi kauppias.
Suomi tulee kelloillaan ja pohjallisillaan teknologiassa hieman perässä. Luemme Japanista robottihoitajien noususta. Meille käy samoin kuin Japanissa. Suuret ikäpolvet vanhenevat, keskiverto elinikä nousee, eikä nuorista sukupolvista tahdo riittää hoitajia. Ainakin näitä kauhukuvia meille maalaillaan. Onko roboteissa ratkaisuksi? Japanissa ensimmäiset robottiasiakaspalvelijat ovat jo saaneet potkut. Tosin niiden kohtaloksi koitui teknologian vanheneminen, ei niinkään ihmisyyden puute.
Desinfiointi UV-ledeillä
Robotit voivat olla tulevaisuutta, mutta teknologia on läsnä tämän päivän hoitotyössä, vaikka sitä ei huomaisi. Monen kotoota löytyy automaattinen verenpainemittari. Kehittyneimmät versiot lähettävät tiedot suoraan internettiin ja puhuvat vaikka vaa’an kanssa. Lääkkeiden jako tapahtuu monin paikoin automaateilla ja desinfiointikin voidaan tehdä leditekniikalla. Hoitajat kantavat tietoja ja tehtävänantoja asiakkaista mukanaan kätevästi älypuhelimissa.
Lopulta mikään ei korvaa ihmistä toisen ihmisen auttajana. Jos yksinkertaisia tehtäviä voidaan antaa koneille, jää ihmisille enemmän aikaa auttaa toisiaan. Niin hoitotyössä, kuin oikeassa elämässäkin. Viime kevään DigiAgeTalk -tapahtuman järjestäjät valitsivat tuote-esittelijöiden parhaan innovaation. Voittaja sai mittaamattoman arvokkaan palkinnon. Kilpailun seniorituomarit lupasivat tulla konsultoimaan heidän tuotettaan ja kertomaan mitä sille pitää tehdä, jotta se on oikeasti toimii ikäihmisille. Ei vain kauppamiesten näkökulmasta.
Pasi
Palveluneuvoja